Oznaczenia na oponach samochodowych

Na oponach możemy znaleźć wiele oznaczeń, które dają nam cenne informacje – choćby o ich rozmiarze, dacie produkcji czy też indeksie prędkości. Jeśli będziemy potrafili prawidłowo odczytać wszystkie oznaczenia, dobór właściwych opon oraz ich eksploatacja będzie łatwym zadaniem. Poniżej znajdują się wskazówki do tego, gdzie szukać i jak odczytywać konkretne oznaczenia na oponach.

Rozmiar opony

Rozmiar opony znajduje się na jej boku. Często tę informację możemy także znaleźć w schowku, na klapce do wlewu paliwa lub w instrukcji pojazdu. Jeśli rozmiar chcemy znaleźć bezpośrednio na oponie, powinniśmy szukać oznaczeń typu 195/50 R15 82T. Jeśli ten ciąg liter i cyfr wydaje Ci się całkowicie niezrozumiały, nie musisz załamywać rąk – tu znajdziesz dokładne wyjaśnienie wszystkich symboli.
195 to liczba określająca w milimetrach szerokość opony, natomiast 50 to wartość wyrażana w procentach. Określa ona stosunek wysokości boku opony do jej szerokości. Skoro na oponie widnieje wartość 195/50 oznacza to, że stosunek w milimetrach wynosi 97,5 mm. Litera R oznacza typ budowy opony – w tym przypadku jest to budowa radialna (dziś niemal każda opona ma taką budowę). 15 oznacza średnicę osadzenia – jest to też średnica obręczy podawana w calach. Natomiast 82T to indeks nośności (82) oraz indeks prędkości klasy T (informuje on o maksymalnej prędkości, do jakiej opona jest homologowana, biorąc pod uwagę możliwość bezpiecznego znoszenia obciążeń). Literka T sugeruje, że indeks prędkości opony wynosi 190 km/h.

Indeks prędkości opony

Jak już zostało wspomniane, indeks prędkości opony informuje nas o tym, z jaką maksymalną prędkością można poruszać się na drodze, jadąc właśnie na takich oponach. Znajduje się z boku opony, na końcu oznaczenia jej rozmiaru. Najczęściej spotykane oznaczenia indeksu prędkości wyglądają następująco:
Q: 160 km/h
R: 170 km/h
S: 180 km/h
T: 190 km/h
H: 210 km/h
V: 240 km/h
W: 270 km/h
Y: 300 km/h
W przypadku opon zimowych możemy zastosować nieco niższy indeks prędkości niż ten, który widnieje na oponie. Możemy o tym przeczytać w Rozporządzeniu Ministra Transportu z dnia 15.10.2007 roku.

Indeks nośności opony

Kolejnym parametrem, jaki możemy odczytać z oznaczeń opony, jest jej indeks nośności. To oznaczenie mówiące o tym, jakie jest maksymalne dozwolone obciążenie jednej opony podczas jazdy z maksymalną prędkością dla niej określoną. Warto pamiętać, że nie powinno się korzystać z opon, które mają indeks nośności niższy niż jest zalecany dla wskazanego modelu samochodu.
Przykładowo, dla indeksu nośności 66, obciążenie w kilogramach na oponę wynosi 300. Z kolei dla indeksu nośności o wartości 75, obciążenie w kilogramach na oponę ma wartość 387.

Data produkcji opony

Data produkcji opony znajduje się na końcu numeru DOT. DOT to kod identyfikacyjny opony lub jej numer seryjny, który także znajdziemy na jej boku (zawiera od 7 do 12 znaków). Cztery ostatnie cyfry kodu informują nas o tym, w którym tygodniu którego roku opona została wyprodukowana. Przykładowo: kod 4008 znajdujący się na końcu DOT mówi, że ta opona została wyprodukowana w 40 tygodniu 2008 roku (zazwyczaj data produkcji umieszczona jest w obwódce, więc łatwo ją znaleźć). Sam numer DOT oznacza, że właściwości opony są zgodne z normami bezpieczeństwa Departamentu Transportu USA.

Oznaczenia na oponach zimowych

Na oponach zimowych możemy znaleźć inne, specyficzne oznaczenia. Jednym z nich jest M+S (Mud & Snow, a więc śnieg i błoto). Jeżeli zobaczymy takie oznaczenie na swoich oponach powinniśmy przez to rozumieć, że mamy opony przeznaczone do jazdy na śniegu, zgodnie z europejskimi przepisami. Jednak skuteczność takiej opony nie jest potwierdzona żadnymi badaniami.
Drugie oznaczenie, które można zauważyć na zimowych oponach to skrót 3PMSF (3 Peaks Mountain Snow Flake). Tak oznaczone opony nadają się do jazdy po śniegu (zwłaszcza ośnieżonych drogach), co zostało potwierdzone odpowiednimi testami.